Spotify roste, ale nevydělává. Tvůrcům umožní propagaci skladeb
Hudební platformě Spotify i nadále roste počet uživatelů, navzdory tomu se společnost nenachází v zisku. I příjmy se navyšují, platící odběratelé však rostou pomaleji než uživatelé poslouchající bez placení. Nově digitální platforma nabídne umělcům možnost propagovat jejich tvorbu v rámci tematických prostředí. Šéf platformy naznačil i zdražení služeb.
Digitální ekonomika je na svém dosavadním vrcholu. Roste Netflix, Apple nebo TikTok. Mezi novodobými velikány však dlouhodobě klopýtá Spotify, platforma pro přehrávání hudebních skladeb.
Během minulého roku společnost poprvé ve své historii vykázala čtyři čtvrtletí v řadě (Od Q4 2018 do Q3 2019) provozní zisk, za celý loňský rok Spotify vydělalo 54 milionu eur. Letošní čtvrtletní zisky jsou však zpět ve starých kolejích, za třetí letošní kvartál společnost vykázala ztrátu 40 milionů eur.
Spotify dlouhodobě roste počet uživatelů, v současné době jich je celkově 320 milionů. Platformu lze využívat buď zdarma, kdy uživatel musí přetrpět nepřeskočitelné reklamy, nebo za poplatek pohybující se od studentských tři do standardních šesti euro na měsíc. Výsledky za třetí kvartál ukazují, že stále dominují neplatící uživatelé, kterých je 185 milionů. Platících odběratelů je pouze 144 milionů.
Právě uživatelé využívající Spotify bez poplatku rostou rychlejším tempem, v minulém kvartálu byl jejich počet o 15 milionů menší, v případě platících odběratelů jde o nárůst o šest milionů, což je mezikvartálně pětiprocentní navýšení, meziročně 27procentní navýšení. Rozdílný je i příjem financí z obou skupin uživatelů. Společnost je s přílivem nových uživatelů spokojena, mohou za něj vstupy na nové trhy, zejména na ten indický a ruský, který byl dokonce označen jako „dosud nejúspěšnější“.
Používáte některou ze streamovacích služeb?
Jak však vysvětluje David Trainer v americké verzi Forbesu, na první pohled poměrně dynamický růst nevypadá tak skvěle, když se na něj podíváme optikou meziročního růstu za poslední čtyři roky. Zatímco v roce 2016 byl meziroční nárůst platících uživatelů až 64procentní, v posledním roce se jeho hodnoty pohybují kolem 30procentního růstu. Podobně je tomu tak i u tržeb – v roce 2018 byl meziroční nárůst přes 50 procent, dnes je to „pouze“ 14 procent.
Problémový je nepoměr mezi monetizací platících a neplatících zákaznících. Průměrně za jednoho odběratele společnost vyinkasuje zhruba 4,19 euro měsíčně, kdežto u neplatících zákazníků je Spotify odkázáno na výnosy z reklamy – za jednoho uživatele tak měsíčně dostane pouze 0,35 euro.
Vedení společnosti se tak snaží přijít s řešeními, které by v blízké době mohly vyřešit otázku profitability. Podle šéfa Spotify Daniela Eka by tak streamovací platforma mohla přistoupit ke zdražení placené verze. Ek to odůvodňuje vzrůstající kvalitou dostupného obsahu a širokou nabídkou. Společnost se v posledních měsících rapidně zaměřila na svět podcastů, který se snaží aktivně rozvíjet. Nejslavnějšími případy jsou pořady Joe Rogana nebo bývalé první dámy Spojených států Michelle Obamové.
Nově by mělo dojít i k minimalizaci nákladů, Spotify chce nabízet samotným hudebníkům možnost propagace jejich tvorby v tematických playlistech nebo doporučeních. Nešlo by o přímou platbu za reklamu, ale o „souhlas se zaplacením licenčních poplatků za propagaci“, které by se vztahovaly jen na ty poslechy, které proběhnou díky konkrétní propagaci. Tvůrci hudby tak budou moci podpořit svoji muziku a tím například dostat svoji tvorbu do většího podvědomí. Spotify však předem avizuje, že pokud se služba neosvědčí, nebude v ní pokračovat.
Spotify je i nadále největší platformou pro streamování hudby. Další v pořadí se drží Apple Music se 60 milionx uživatelů a Amazon Music, který využívá 55 milionů lidí.
Zdroj: Euro.cz