Tesla poprvé v 1Q v zisku – jen tak tak (komentář analytika)
Výsledky Tesly se nikdy nepíšou úplně lehce, člověk totiž lehce sklouzne k závěrům založeným na svých osobních subjektivních názorech. Pokusíme se proto o co největší objektivitu.
Tržby narostly o 30 % yoy na 6 mld. USD překonávajíc konsensus o nějakých 200 mil. USD. Hvězdou večera ale byla hrubá marže, která se v automobilové divizi rozšířila o 5 p.b. yoy na 25,5 % díky padajícím jednotkovým nákladům na výrobu v Číně, avšak s 350 mil. USD (cca 5 p.b.) přispěchal na pomoc i prodej solárních kreditů. Hrubá marže celé společnosti (automobily + energie + servis) se zvedla o 8 p.b. yoy na 20,6 % a konsensus překonala o 5 p.b.
Čistý zisk na akcii se po odečtení jednorázových položek vyšvihl až na 1,24 USD proti loňské ztrátě 2,90 USD a konsensu -0,37 USD. Společnost zdůrazňuje, že poprvé dosáhla kladné profitability v sezónně slabém prvním kvartálu roku. To je sice chvályhodné, ale nebudeme-li brát v potaz jednorázové položky, bylo to při 16 mil. USD skutečně jen tak tak. Volný cashflow se bohužel po třech kvartálech pozitivních hodnot opět propadl hluboko do záporu (-900 mil. USD).
Počet dodaných vozidel se zvedl o 40 % yoy na 89 tis., přičemž veškerý růst jde na vrub modelům 3 a Y (+50 % na 76 300 kusů). jejich dodávky publikuje dohromady, stejně jako u modelů S a X. Ty na druhou stranu v dodávkách meziročně stagnovaly. Za zmínku ještě stojí, že model Y dosáhl kladné profitability již v prvním kvartálu své produkce – první model v historii Tesly, kterému se to povedlo.
Výhled na další kvartál management ve světle koronakrize neposkytl, pár slov se nám ale dostalo k produktovým řadám. V americkém Fremontu bude společnost rozšiřovat výrobu modelu Y, v Šanghaji zase modelu 3. Výstavba továren pro model Y pokračuje v Berlíně a Šanghaji, v obou případech by se měla výroba spustit v roce 2021. Na příští rok byly přesunuty první dodávky nákladního automobilu Semi.
Co si tedy z výsledků odnést? V první řadě to, že současná tržní kapitalizace ani po nich nedává absolutně smysl. Nemůžeme říct, že by čísla byla špatná. Místy jsme sice pořád opatrní (hrubá marže těžící ze solárních kreditů a jen velice těsný čistý zisk), avšak musíme uznat, že na první kvartál roku se to celkem povedlo.
Co nám hlava nebere, je, jak může společnost, která prodá za kvartál 89 tis. automobilů (Tesla), dosahovat 4,5násobek tržní kapitalizace společnosti, která jich prodá 640tis. (Daimler). Přitom můžeme určitě zařadit mezi ty lépe fungující tradiční automobilky, takže to nemůžeme shodit na diskont nejistoty. Jak jsme psali v komentářích ke 4Q19, cena akcií Tesly nemá již nic společného s reálným fundamentem a spíše se pohybujeme v říši fantazie. Stačí se koneckonců podívat na násobek P/E pro tento rok na úrovni 270x, který je pro automobilový sektor úplně surreální i v době největšího rozkvětu.
Akcie Tesly po výsledcích posilují o 5 %.
Zdroj: Patria.cz