Akcie

PPF expanduje do Turecka. Po splnění podmínek získá polovinu ve výrobci autobusů Temsa

Investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera získá poloviční podíl v tureckém výrobci autobusů Temsa. Úplné uzavření transakce a převod akcií jsou podmíněny získáním souhlasu odpovědných regulátorů a dohodou s bankami o budoucím financování. Cenu PPF nezveřejnila.

Temsa Ulaşim Araçlari je hlavním tureckým producentem autobusů a lehkých nákladních vozů. PPF podíl v Temse získá prostřednictvím své dceřiné společnosti, společně s tureckou skupinou Sabanci, která bude mít v Temse podíl zbývajících 50 procent.

„Záměr převzetí společnosti byl oznámený 17. února letošního roku a ukončení procesu bylo podmíněno úspěšným provedením hloubkové kontroly a dokončením jednání partnerských stran,“ uvedla PPF.

Čtěte takéPPF dala na boj proti koronaviru 200 milionů korun, pomoc šla i do USA

Společnost Temsa byla založena v roce 1968. Podle údajů na svém webu ročně vyrobí přes 10.000 autobusů a lehkých nákladních aut. Továrnu o rozloze 510 tisíc metrů čtverečních má firma ve městě Adana. Autobusy Temsa se prodávají v téměř 70 zemích, včetně Spojených států, Velké Británie, Francie či Německa. Firma je ale zadlužená a v prosinci musela kvůli finančním problémům zastavit výrobu.

PPF v Česku vlastní mimo jiné strojírenskou společnost Škoda Transportation. Mezi její výrobky patří nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy, ale i řídicí a pohonné systémy pro dopravní systémy.

Skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera investuje do řady odvětví od finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. Působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina k loňskému konci června vlastnila aktiva za více než 47 miliard eur (1,28 bilionu korun).

Čtěte takéVyrostli jsme z puberty, říká šéf Rockaway Capital Havrlant

Turecká továrna původně vnikla jako producent stavební oceli, autobusy začala vyrábět v roce 1984 ve spolupráci s japonským koncernem Mitsubishi. První dvě dekády dodávala své autobusy zejména na domácí turecký trh, odběratele našla také v Egyptě. Po roce 2000 se pokusila o průnik na trhy v Evropské unii, kvůli tomu také začala například používat motory německého výrobce MAN, které splňovaly přísnější emisní předpisy.

V České republice se začaly autobusy Temsa prodávat před deseti lety, ovšem nepříliš úspěšně. Podle databáze ministerstva dopravy jsou v současnosti v Česku registrovány zhruba čtyři desítky těchto autobusů (ročně čeští dopravci koupí kolem 1200 vozů). Jinde v EU přitom byla Temsa v minulosti úspěšnější, třeba ve Francii prodala dohromady na pět tisíc autobusů.

Roční produkce továrny se předtím, než se během loňského roku ocitla ve vážných problémech a musela přerušit výrobu, pohybovala kolem 4000 autobusů a 7500 dodávek a lehkých nákladních automobilů. Pro srovnání z bran vysokomýtské továrny Iveco Czech Republic vyjelo v loňském roce 4609 autobusů, druhý SOR pak vyrobil 573 vozidel.

Zdroj: Euro.cz

Tagy

Související články

Back to top button
Close
Close