Akcie

Výsledky Air France-KLM a IAG: Nejasná zpráva o konci světa (komentář analytika)

Název filmu J. Jakubiska je nejpřiléhavějším přívlastkem pro poslední sadu čísel z odvětví nejhůře postiženého globální pandemií koronaviru. Svým dílem dnes přispěly dvě ze tří největších evropských aerolinek, francouzsko-nizozemské a matka British Airways a španělské Iberie International Consolidated Airlines. V obou případech jde o velice pochmurné čtení.

Na nějaký zisk, nebo snad kladný cash flow můžeme hned v úvodu zapomenout. Nejzajímavějším údajem je tak rychlost, jakou pálí obě aerolinky své hotovostní rezervy, v případě Air France tenoučké již před pandemií. Stejně pesimistický je výhled pro zbytek roku. U aerolinek tak ještě víc než u jiných zasažených odvětví platí, že cena akcií, resp. samotné přežití aerolinek, je zcela v područí globální epidemiologické situace. Navíc s dovětkem, že zejména Air France nemá šanci přežít bez objemné vládní pomoci. Ta je však už bezprostředně po schválení napadána CEO Ryanairu Michaelem O’Learym, jemuž se nezamlouvá, že by vládní pomoc měla směřovat k dávným, nákladově i provozně neefektivním hegemonům se silnými vazbami na veřejný sektor, a nikoliv k mladým dravým hráčům, kteří v uplynulé dekádě pozměnili tvář letecké přepravy, ve většině případů k lepšímu. Třeba Air France patřila v Evropě k těm nejhorším představitelům sektoru již před krizí, což dokladuje např. minimální (pouze nízká jednociferná) provozní marže za poslední tři roky. Ve vzduchu tak visí případné soudní žaloby vůči formě poskytovaných dotací, což by mohlo celý proces minimálně zabrzdit. Většina odvětví však nemá žádný čas nazbyt.

Zdravější z dnešní dvojice, International Consolidated Airlines, aktuálně funguje jen na zhruba 6 % dostupné kapacity. Při 94% uzemění přepravní kapacity dosahuje implikovaný negativní provozní CF bezmála 1 mld. EUR/měsíčně. Ve snaze konzervovat alespoň část dostupné hotovosti na bilanci snižuje společnost letošní kapitálové výdaje na 3 mld. EUR z původně plánovaných 4,2 mld. EUR. 80 % z této sumy má v tuto chvíli již dohodnuto financování. Likvidní zdroje na bilanci se koncem dubna pohybovaly na úrovni cca 10 mld. EUR. Vlastní zdroje tedy vykryjí současný stav po dobu cca 10 měsíců. Co se týče výhledu, ve 2Q20 by mělo na zemi zůstat stále zhruba 90 % letadel, ve 3Q20 pak 55 % a ve 4Q20 30 %. S návratem k loňskému stavu se nepočítá dřív než v roce 2023.

Ještě horší je to s , která se ovšem může těšit silným (akcionářským) vazbám na francouzský a nizozemský veřejný sektor. Co se týče výhledu, Air France se omezila na tvrzení, že návrat letecké přepravy na předkrizovou úroveň bude trvat několik let. Což není zrovna uklidňující pro akcionáře společnosti, která aktuálně pálí relativně malý 5 mld. EUR hotovostní polštář, proti kterému navíc stojí na bilanci cca 11 mld. EUR dluhu, tempem 400 mil. EUR měsíčně (na provozní bázi). Ty se přidávají k provozní ztrátě za 1Q20 ve výši 815 mil. EUR. Čistá ztráta za 1Q20 pak byla „díky“ palivovému hedgingu ještě o poznání horší – -1,8 mld. EUR. Navíc musíme brát v potaz i rizika v krátkodobém pracovním kapitálu, která dosahují cca 2,5 mld. EUR a plynou ze zaknihovaných příjmů z již dříve prodaných letenek. Pro 2Q20 v tuto chvíli Air France počítá s uzemněním cca 95 % přepravní kapacity, načež bude následovat zhruba 80 % ve 3Q20. V příštím roce by redukce kapacity měla dosahovat -20 % oproti předkrizovému stavu. Ztráta za 2Q20 by měla být o poznání hlubší než v 1Q20. Letošní kapitálové výdaje klesnou na 2,4 mld. EUR z plánovaných 3,6 mld. EUR.

To, že aerolinky zůstanou nad vodou, by měly zajistit státní úvěry a garance od francouzské vlády o objemu 7 mld. EUR. Nizozemská vláda hodlá sanovat KLM sumou 2-4 mld. EUR. CFO Gagey se i přesto nechal slyšet, že i přes relativně velký bezpečnostní polštář z veřejných zdrojů by případná protáhlá a hluboká krize nutně vyvolala otázky o vlastním jmění společnosti. Nejenže se tedy do budoucna nedá vyloučit navyšování kapitálu, ale dokonce ho vidíme jako pravděpodobné. Otázkou jsou podmínky, potažmo účast francouzské vlády na novém úpisu.

Vzhledem k značné nejistotě ohledně samotného přežití některých finančně slabších aerolinek, potažmo jejich pokrizové podoby, bychom se prozatím od sektoru drželi stranou. Akcie IAG a AF reagují na výsledky 4% propadem. V obou případech se tak dostáváme pod březnová minima.

Zdroj: Patria.cz

Tagy

Související články

Back to top button
Close
Close